måndag 10 september 2007

Skolavslutning

Sitter med nya Kanye West i lurarna - "Graduation" heter sista skivan i hans collegeavhoppar-trilogi. När jag satte mig tillrätta på tunnelbanan och började lyssna på inledningsspåren så var jag övertygad att det här var årets skiva. Det välbekanta soundet fick mig att jubla inombords. När jag kom fram till min slutdestination en bit in på skivan så är jag inte lika säker. Det går inte att avfärda Kanye, skivan innehåller flera bra låtar men den håller inte alls samma klass som de två föregångarna som båda var mästerverk och kommer att rankas som klassiker.

Sen får vi se hur han står sig i kampen om skivköparna med 50 Cent imorgon. Jag tror det blir jordskredsseger för Kanye. Och i så fall har ju Fifty lovat att lägga av. Vi får väl se hur det blir med det. Det är förstås ett desperat skivbolagstrick för att blåsa liv i den vikande skivförsäljningen. Synd bara att bägge artisterna inte levererar bättre skivor (har inte hört 50 men singeln Amusement park var ju ovanligt kass).

Inga kommentarer: