torsdag 13 september 2007

Audi-förarna är dom värsta

Om du blir omkörd till höger av en kille som sedan sneddar över två filer utan att blinka så vet du precis vad det är för en snubbe. Det är samma kille som vägar att släppa in dig när du hamnat i fel fil och som tutar på dig om du inte gasar i samma sekund som det slår om till grönt. Det är samma kille som väjer för bilköerna genom att köra ut på avfarten och svänga på påfarten 100 meter längre fram. Det är killen som brukar blåsa om dig i 180 knyck på E4:an och som gärna gör en U-sväng på Sveavägen.

Det är en Audi-förare. Min högst ovetenskapliga studie visar att dessa är de jobbigaste privat-bilisterna (här räknas alltså inte taxi-förare in som ju är grannar med hin håle) man kan stöta på i trafiken. I alla fall i Stockholm. Varför är det då så? Tja, Audi är en oerhört populär tjänstebil, billigare än BMW och är poppis i den kategorin 50-åringar vars enda hobby är att busköra sin bil från kontoret i Kista hem till radhuset i Huddinge. Att de förare jag talar om inte äger bilen själv är givet och det krävs många års erfarenhet innan man skaffar sig den arrogans som dessa förare har. Ni som spelade på att de jag refererade till i första stycket var 25-åringar i BMW förlorar alltså.

3 kommentarer:

Lena sa...

Blev full i skratt över din version av Audi-föraren. Min pappa kör Audi, men han är raka motsatsen. Kanske beror det på att han bor "på landet". Kanske beror det på att han hela tiden påpekar hur man ska köra och då måste han ju leva som han lär...
Kul att kolla in din blogg. Hittade den via nyligen.se. Kommer titta in igen.
KRAMEN!

Papa sa...

Alla känner vi en Audi-förare i vår närhet. Ibland råkar de köra bmw eller Opel för tillfället men det är bara ett olycksfall.

Utanför Stockholm kan jag tänka mig att världen är upp och ned. I Dalarna får man akta sig för unga män med upphottade volvo-bilar.

Johan sa...

Jag känner mig så stolt över att jag blev en genuint bättre bilförare över en natt när jag skaffade mig en SAAB istället för min (såklart) tjänstebilsaudi.