måndag 4 juni 2007

One for my baby

- Pappa, pappa. Kan inte jag få nya Music for kids 89?
- Men lilla vän. Sånt trams. Pappa har ju nya Paddy McAloon-plattan här. Det är mycket bättre för dig med riktig musik istället för det där.
- Men Idol-Kevin sjunger ju på den. Kan jag inte få den låten som ringsignal då?

Inte vill man hamna i denna hemska knipa? Och inte ska man väl behöva det. Min far gjorde väl en del lama försök att fånga mitt intresse för sina Charlie Parker-plattor som ständigt spelades hemma. Men det var förstås de popskivor jag hittade i samlingen som fångade mitt intresse och som han själv sällan spelade. Och sen tjatade jag till mig pengar för att köpa skivor med artister som spelades på "Bagen". Men varför göra som dina föräldrar? Barnmorskorna säger ju att "den musik du spelar för barnet redan när den ligger i magen kommer den att känna igen". Det är ju strålande! Många föräldrar är fokuserade på att "prata med magen" och sjunga någon vaggvisa eller två för att barnet ska känna igen den och att detta ska lugna bäbisen och söva den. Men varför stanna där?

Mitt eget mini-me kommer således inte bara få en dos lugnande musik för att få den att somna. Jag har i Itunes dessutom gjort en spellista med perfekta poppärlor. Som jag själv kan sjunga med i dessutom. Man får ju förstås sovra lite. Även om ungen inte förstår texten så känns det inte helt bra att tralla texter till t ex. "Babies", "Do it all night" eller "Girls & boys".

Jag hör redan era protester och invändningar. Känna igen är inte samma sak som att gilla. Men varför skulle ett barn inte kopiera din smak i de här fallen på samma sätt som t ex vilken mat de gillar? Svenska barn växer upp med leverpastej, blodpudding och havregrynsgröt. Japanska barn får sushi. Acquired taste kallas det visst. Det är knappast självvalt. Men inte lider de?

2 kommentarer:

Fotbollsfakiren sa...

Käre Sherlock!
Din slutledningsförmåga verkar något reducerad. I japan äter barn sushi och fortsätter med det i vuxen ålder. I Sverige så äter barn leverpastej, havregrynsgröt och blodpudding, något som många vägrar i vuxen ålder. Nej, om du vill vara säker på att barbaskön eller barbabok, eller vilken sort som nu kan tänkas gömma sig i Barbamamas mage, ska ta efter sina föräldrar vad gäller matsmak så kan jag bara ge följande tips: Pizza Hut samt McDonalds. Det är mat som gillas i alla åldrar.

Papa sa...

Käre fakir.
Jag valde mat som en liknelse för hur smak påverkas av föräldrar på så många sätt.

Och jag tror inte mina svenska matexempel är förbehållet barn alls.