torsdag 21 juni 2007

Lilla Nyköping

Eftersom jag är uppväxt i Nyköping så berör förstås gårdagens händelser extra mycket. Jag ser framför mig det här bostadsområdet vid gamla fängelset där jag brukade dela ut reklam i tonåren. När jag var liten så låg det en stor grusplan där som spolades för skridskoåkning på vintern. Och jag tänker även på gamla klasskamrater som numera jobbar på polisen i staden. Min bror påminde mig om mördarens förra vansinnesdåd som skedde när jag inte bodde kvar i stan. Jag hade glömt det helt, och även hur onödigt även det var. Slumpmässigt och otäckt.
Den här mediakopplingen till andra polismord gör mig orolig för att Nyköping framgent kommer att, likt Malexander och Hedemora, sammankopplas med polismord. När jag berättade för en kollega att jag skulle upp till Hedemora häromveckan så associerade han inte med TT-lopp, Milko eller Oppigårds utan med polismordet. Det känns dock meningslöst att använda fraser som "att det kan hända i lilla XXX". Tyvärr finns det galningar överallt i vårt land och stilla idyller är en hjärnkonstruktion.
Kör försiktigt idag!

Inga kommentarer: