onsdag 27 juni 2007

Det svåra med att andas

Vi gick på en psykoprofylaxkurs via Babygruppen för en månad sedan. Den gav inte särskilt mycket tyckte vi. Kurshållaren ägnade mycket tid att rapa upp samma saker som sägs på förlossningsföreläsningarna. Sen var det övningar av djupandning och avslappning om och om igen. Hennes huvudsyfte tycktes vara att få de blivande mammorna att få dåligt samvete ifall de valde onaturlig smärtlindring såsom ryggmärgsbedövning. Det räckte med att duscha och andas minsann. Sista halvtimmen rusade hon igenom utdrivningsstadiet och en kvarts huvudmassage. Barabamamma tyckte hon fått mer kunskap om avslappning från Yogan än på kursen vi gick.

Några vänner gick istället på Profylaxgruppens kurs ungefär samtidigt och berättade efteråt om sina erfarenheter. De lärde sig OLIKA typer av andning, och dessutom förlossningsställningar och massageteknik. Ingen tid ägnades åt att ta upp massa teorier kring födelseprocessen utan den var väldigt praktiskt upplagd. De var väldigt nöjda. Det känns nu ännu mer som att vi slösade bort vår tid.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Babygruppen hade på rekommendation anställt en barnmorska som visade sig olämplig som kursledare.

Denna ledare arbetar inte längre med Babygruppen. Vi har nu stärkt vår kvalitetskontroll och får väldigt mycket bra feedback på samtliga av våra kurser.

Välkommen att kontakta oss med frågor eller funderingar:
info@babygruppen.se

Anonym sa...

Jag blev väldigt förvånad när jag läste detta. Jag gick nyligen en profylaxkurs hos Babygruppen och jag är jätte nöjd!! Kursledaren var erfaren, påläst och framförallt pedagogisk. Hur som hälst blev jag jätte nöjd och kan strakt rekommendera Babygruppen till alla som vill gå en profylaxkurs.

Mvh,

Nybliven mamma

Papa sa...

Kära "Anonym"/"Nybliven mamma".
Trevligt att du gillade kursen. Om du läser kommentaren ovan från "babygruppen" så kanske det är så att de har bättre kursledare nu än när vi gick för ett halvår sedan. Så du behöver kanske inte vara så förvånad. Min kritik riktade sig mest mot den ledare som inte längre jobbar där.

Eller är det möjligen så att du är anställd på "babygruppen" och vill försäkra alla som googlat sig fram till detta åldrade inlägg att det är ett bra företag? Alla medel är tillåtna i business och jag har blivit rätt cynisk efter vad jag har sett av baby-businessen. Det är mycket pengar att tjäna.