måndag 15 oktober 2007

Rusning till apoteket

I söndags så kom jag och Barbamamma på att vår mjölkersättning var på upphällningen. Vi ringde och kollade och det visade sig att apoteket vid Fältöversten var välförsett. De öppnade klockan 12.00. Då vi var på väg med bilen ner till Nyköping på en dagsutflykt så styrde vi först kosan längs Karlavägen ner till de grå delarna av Östermalm. Jag satte mig med Barbidur i baksätet utanför medan Barbamamma sprang in. Jag räknade med att hon skulle vara tillbaka på fem minuter, men det drog ut på tiden.

Det visade sig att det hade varit en kö av pensionärer som hängde på låset. Klockan 12.00 en söndag! När dörren öppnades så slogs dom med käppar och rullatorer på väg in och de som förlorade rusningen från dörren fram till kölapparna vrålade i högan sky. Man kan tycka att Barbamamma borde ha kunnat plocka några placeringar mot gamlingarna men hon innehar en hänsyn mot sina medmänniskor som får oss andra egocentrerade bufflar att skämmas.

Tydligen stämmer alltså den gamla fördomen om detta område som ett starkt russin-fäste. Då vi planerar en flytt till Käppholmen nästa år ser jag fram emot att få reda på om den även den fördomen håller sig. Min egen utgångspunkt är dock att de flesta delarna här har tagits över av de yngre generationerna. Så man borde vara rätt ensam på apoteket en söndag. Vi får se.

Inga kommentarer: