söndag 21 oktober 2007

Min son håller på BP

Jag har fått höra det massvis med gånger.
För det första att jag inte kan pådyvla min son mina egna intressen i allmänhet och kärleken till mitt eget fotbollslag i synnerhet. För det anda att jag aldrig kan få honom att älska ett lag i exil då alla hans kompisar kommer att hålla på lag från Stockholm.

Jag köper det mesta av vad jag hör. Förutom det faktum att han skulle bli ointresserad av fotboll. Det kommer att vara en omöjlighet, då jag kommer att indoktrinera honom. Men vad ska jag då göra?

Just nu lutar jag att hålla grabben borta från de förhatliga 08-lagen genom att börja kolla på matcher ihop med honom på t ex Grimsta. Det finns många fördelar för honom att få ett favoritlag som BP (kan lätt bytas mot Vasalund, Spårvägen eller nåt annat menlöst mittimellangäng):
  1. Inga intresse-konflikter då de alltid kommer att ligga serien under.
  2. Han kan gå och se fotboll regelbundet.
  3. Inga förväntningar på stordåd. Detta är ett av de största problemen bland fans som tillbringar större delen av säsongen i ett lidande tillstånd av ständiga underprestationer, skitspel och falska förhoppningar. Han kommer att bli glatt överraskad av en plötslig seger och behöver bara njuta av liret.
  4. Vi kan tillsammans gå på fotboll i tidig ålder och njuta av spelet fjärran från de huliganer och polis-piketer som förstört sporten.
  5. Han kommer inte behöva komma i kontakt med den svans hjärndöda huliganer som förpestar de större lagen i Sverige utan kan ansluta sig till de intelligenta analytikerna på familje-läktaren som följer spelet och enbart spelet.

Å andra sidan är himmelsblått den vackraste färgen...

4 kommentarer:

Unknown sa...

Ditt inlägg är mycket skrämmande. Okej att du älskar din son, men ärligt talat.. Vill du skydda honom från världen? Vill du att han inte ska få uppleva europacup-spel en vinterdag i november? Att köra med den här stilen kanske snarare gör att han revolterar och bli huligan själv..

Hoppas att du kommer till insikt med vad du är på väg att göra eller att du åtminstonde försökte vara ironisk.

Papa sa...

Din pappa inte gav dig humor?
Det får min grabb.

Unknown sa...

Härlig meningsuppbyggnad och skönt försök till att vara lustig.

Papa sa...

Om du läst bloggen tidigare så hade du anat att allt inte är så blodigt hela tiden. Jag vet inte vilken generation du tillhör men ironi funkar bara på 60/70-talister i storstaden. Tyvärr.