söndag 18 januari 2009

Saker som gör en pappa lite trött, 87

Jag kommer på mig själv med att nynna, eller sjunga barnvisor. Nog för att det som regel är sångstund nästan varje dag på någon av de musiklekar eller öppna förskolor vi går på förutom barnmusik-listan på Spotify som står på hemma men ändå! Jag borde väl vara trött nog på "Krokodil i en bil" att jag inte nynnar den eller "Sockerbagaren" i duschen eller på väg ner i soprummet när jag är själv? Är jag så innne i bubblan nu att jag inte tar några andra intryck? Det kan ta mig tusan vara så! Ingen radiolyssning, ingen musik hemma och sällan i Ipoden heller. Kanske dags att Barbidur får lyssna på lite annat än "Sjörövar-fabbe" och "Lilla snigel" hemma.

Var börjar jag? Motown-soul? Lite 90-talsindie? G-funk? För gud förjude att vi vågar oss på något från 2009.

2 kommentarer:

annalin sa...

Jag har också en speciell lista (ganska lång faktiskt) med min 2-årings favoritlåtar. Önskelåten är nästan alltid Mora Träsks Honky Tonk.
Det är BARA barnlåtar och Caracaramia.

Men det går ju att ta fram andra barnskivor på Spotify, en del låtar vet man ju som förälder inte om att barnet kan...

Och så finns det t.ex Rockabye Baby Lullabies, alltså vaggviseversioner av rockklassiker.

Fast när det är dags för kvällsgröt och nervarvning här brukar jag bara söka på vilken Adagio som helst, eller tex Bachs Goldbergvariationer så att det blir lugnare stämning här...

Papa sa...

Får se till att söka vidare på Spotify för att hitta lite annat kul än Absolute barnfavoriter 2004. Har inte bemästrat sökmöjligheterna på Spotify ännu dock. Några uttryckliga önskemål kommer sonen inte med så han får allt tralla med i det som hans far indoktrinerar honom med. Jag gillar Jojje Wadenius när det gäller barnmusik.