onsdag 28 januari 2009

Öppnis - tack för det!

Jag och Barbidur går på Öppnis nästan varje dag i veckan. Eller Öppen förskola som det ju heter egentligen på vuxenspråk (föräldrar tenderar ju att gå i barndom och använda barnidiom i övermått). Det är nödvändigt för oss bägge att komma ut och aktivera oss varje dag. Barbidur för att se andra barn, komma till ny miljö och leka av sig. Och mig för att kunna sitta ner en liten stund utan att han rycker mig i benen, dricka lite billigt kaffe (7 spänn är standard!!) och samtala med en annan vuxen.

Jag har frågat andra om det där med Öppna förskolan men har mötts av levande fågelholkar. Skolverket skriver om riktlinjer för verksamheten och den bedrivs väl i regel av kommunen eller stadsdelen. Men hur länge har detta funnits? När jag var liten fanns det då inte. Och hur spritt i landet är det utanför storstäderna?

Vi pendlar mellan öppnis på Arbetargatan på Kungsholmen och så ett annat ställe, öppna förskolornas nirvana, som är för bra för att jag ska vilja sprida det till någon annan. Det får andra ställen att framstå som knarkarkvartar och är lite överbelamrat redan. Senaste budet är att Öppnis på Kungsholmen ska slå igen och förvandlas till en byggbarack/värmestuga i Rålis på samma sätt som det i Vasaparken. Snacka om nedköp i så fall!

Sen kan man ju leka ute säger ni? På tok för kallt för en frusen far. Men visst, det gör vi också ibland. Men inte länge. Jag hatar vintern.

2 kommentarer:

annalin sa...

Kom å låt oss sjunga, låt oss sjunga alla ska vi sjunga, (lalala?)
Tralla, gör som jag
tralla, varje dag
tralla, det går bra
tra-la-la.

Typ.
Sångstunderna finns väl kvar?

Papa sa...

Är himlen blå?
Surrar humlor?
Det är ju hörnstenen.
En bra sångstund är dagens clou. En kass sångstund en kort pina (typ kulturhuset/ rum för barn)