söndag 4 januari 2009

Hattrick forever?

Jag började spela Hattrick 2001. Det fanns andra fotbollsmanagerspel som gjorde reklam för sig på olika ställen men de hade alla (managerzone, true manager mm) det gemensamt att de var urusla. Hattrick sålde sig genom word-to-mouth och man lyckades hålla matchmotorn så simpel att man faktiskt kunde analysera hur saker man gjorde påverkade. Den som visste mest genom att analysera reglerna och studera matcher och statistik kunde bli en vinnare.

Jag kommer inte nu ihåg hur jag började men jag skickade snart flera vänner i fördärvet som än idag sitter fast med sina drömmar om den perfekta säsongen. En av kompisarna visade sig dock ha näsa för spelet och har avancerat till division 2. Själv har jag återvänt till division 5 som dock var lägsta serie när jag startade och då klarade man sig fint med ett gäng hyfsade dussinlirare.

Nu är dock inte spelet som det var förr. Matchmotorn är mer komplex, designen upphottad, valmöjligheterna fler och tyvärr har även en del imperfektioner rättats till. Numer loggar jag bara på sporadiskt och lär väl falla genom seriesystemet om jag ens fortsätter. Men kul har det varit.

Inga kommentarer: