fredag 24 augusti 2007

Visuellt toffel-buller


Jag har bestämt att jag måste ta bladet från munnen innan sommaren är till ända och säga min mening i ett viktigt ämne: Vuxna människor som har på sig Crocs, sk "Foppatofflor" är de första som borde ställas mot väggen när revolutionen kommer (för att travestera Douglas Adams).

Första gången jag såg de här svinfula sandalerna var på en semester i Thailand i mars. Först såg jag dem bara på barn och tyckte det verkade vara en praktisk men ful sko för dom att ha på sig på stranden och när de badade. Sen noterade jag horderna av pensionärer från Skövde som tågade längs strandbrynet på Ko Lanta upp och ned i dessa styggelser. Jag anade oråd men trodde i min naivitet att detta var pinsamheter som hölls inom charterturismens linda. Jag menar inte ser man väl många människor i Sverige knalla omkring med saronger? Jag hade j-igt fel. Jag missbedömde svenska folkets pissiga smak. Det passar dom att göra sig lustiga över 80-talets mode med blommiga träskor, turkosa t-shirts, axelvadds-kavajer och glansiga skjortor men så fort de får chansen så skaffar de sig ett par rosa plastdojor att knalla omkring i. Inne i stan?!

Att den fd hockey-hjälten sålt sin själ för att för en säck pengar lansera crocs och därmed för all framtid ge dom sitt namn kom som en liten överraskning. Han tjänar pengar, som ju han så väl behöver ( eller hur?), men att svärta ner sitt rykte på detta sätt?! Men det är klart att han är ju från Ö-vik - en stad som klippt och skuren för att omfamna detta fenomen. Liksom Skövde.

4 kommentarer:

Fotbollsfakiren sa...

Toffeln känns lite som en persedel som används flitigt av gäster i Jerry Springer Show. Alltså är det "white trash-varning" på gång.

Kanske skulle man skaffa ett par bara för att retas lite. Man kunde ju ha på sig dem vid högtidliga tillfällen såsom julfesten på jobbet. Hördu Papa, låt oss snarast inhandla varsitt par och sedan stegar vi in på jobbet och ser ut som om vi äger stället.

Papa sa...

Att se ut som man äger ett ställe iklädd ett par crocs kräver skådespelarförmågor i Pacino-klass. Tvekar inför den utmaningen.

Papa sa...

Och här kommer nästa slag i ansiktet:
http://bloggfrossa.blogspot.com/2007/08/foppa-breddar.html

Johan sa...

Jo, men seriöst. Plast är ett skitmaterial. Tofflor borde knappt få finnas de heller. Kombinationen är så vedervärdig att man inte finner ord. Jag kan meddela att andelen foppatoffelbärare är högre på gågatan i Mora än här hemma (som tur är).

En kille som uttalar World Trade Center rätt är ju trots allt värd lite respekt (tack F&F!), men detta är på gränsen!