
Från cykel-kramarnas håll framhålls det att staden är ovänlig mot cyklister och att det stora antalet som stryker med i trafiken (oftast genom att de hamnar mellan däcken på en lastbil som svänger) är ett tecken på detta. Och det är klart att lägger man cykelbanorna mitt ute i gatan på hårt trafikerade sträckor så utsätter man cyklisterna för en hel del fara. Å andra sidan saknas det någonting innanför pannbenet på stadens cyklister som gör att de anser att trafikregler inte alls gäller för deras fordon. De tycker det är helt OK (och visar sig helt oförstående när du påpekar det felaktiga att) :
- Cykla på trottoaren
- Cykla på övergångsstället
- Cykla i fel färdriktning
- Cykla mot rött
- Cykla utan att stanna för gående på obevakade övergångsställen
- Strunta i att visa med handen att de ska svänga
Däremot finner de ingen pardon för de stackars gående som råkat komma in på deras cykelbana. Då plingar de friskt, saktar möjligen in innan de kör om barnvagnar och hundar med en millimeter innan de susar dödsföraktande kryssar mellan gående på övergångsstället, sen ut på körbanan framför en tvärbromsande bil för att sedan mosas av 4:ans buss.
3 kommentarer:
En liten reflektion från bukarest att betendet du beskriver stämmer bättre på bilarna här...
Bilisterna i Stockholm förtjänar ett eget blogginlägg egentligen. Vissa typer av förare och vissa yrkeskategorier specifikt.
Trodde det var Trabant som gällde i Rumänien? Det kan väl inte göra så ont att bli påkörd av en sån?
;-)
Dacia är det som gäller här, lite mer plåt i dom annars är bilparken oväntat fräsch här, kanske beror på rumänernas vilja att visa upp sin nyvunna rikedom, så fort de har stålar köpa en ny bil!!
Skicka en kommentar