söndag 22 juli 2007

Expedition Vasastan

Nu har jag tubbat min arme lillebror att käka mördarsniglar på sin expedition. Han lär mumsa rödmyror, bark och lavar innan han är framme.

Inspirerad ska jag nu ge mig ut på en spännande expedition från trygga Vasastan östra. Jag beger mig först mot Sveavägen där jag börjar med en morgonkaffe. Tyvärr är Sosta stängt på söndagar så jag får lösa problemet på annat sätt. Igår gjorde jag misstaget att beställa på "Coffehouse by George"- fullständigt odrickbart! Varning utfärdas för alla dessa kaffekoknings-dilettanter.
Jag ska sedan bege mig söderut längs Sveavägen ner mot Hötorget och Sergels torg. Där finns de så kallade turisterna. De trängs längs Drottninggatan och Sergelgatan, snattrandes på nåt slaviskt eller finskt-ungriskt språk. Jag ska försöka ta mig fram på sidogator för att bli mer en åskådare än deltagare. Expeditionens mål är i första hand att passa på att handla något på rean och i andra hand få tiden att gå. Jag tar inte med mig någon proviant utan räknar med att mjukglass-försäljarna håller mig igång. Och karta behöver jag inte då jag efter tio år i staden orienterar mig efter solen och stjärnorna.

Inga kommentarer: