fredag 6 juli 2007

De nya underverken

I natt är det deadline för den öppna omröstningen av vad som kommer kallas de "nya" underverken. Till skillnad då från de klassiska man läste om när man var liten. Idel kända sevärdheter men en stor blandning mellan byggnadsverk från antiken fram till ny arkitektur från senaste århundradet. De som driver den här omröstningen "New 7 Wonders" är tydligen en icke vinstdrivande organisation som vill samla in pengar till världsarven.

Man kan registrera sig och rösta här innan dagen är slut.
Själv röstade jag på: Kinesiska muren, Angkor, Macchu, Petras, Colloseum, Stonehenge och Påsköstatyerna.

Det blir givetvis lite larvigt med en sån här omröstning. Många länder ser till att skapa kampanjer och det blir mer en fråga om nationell stolthet än något annat. Sannolikt kommer statyer som frihetsgudinnan och kristusstatyn komma med. Saker som definitivt sätter prägel på en stad men var ligger det fenomenala i dom i sig själva? Skulle Globen komma med med Stockholms-ögon sett?

3 kommentarer:

Jay sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Ja har faktisk besökt 12 utav de 21 finalisterna och med risk för att verka dum (ja vet inte vilka de 77 orginalkandidaterna var) så undrar jag varför inte nån utav norges 900 år gamla Stavkyrkor får va me, Dessutom anser jag att Magna Leptis i Lybien slår både Petra å Collosseum) den där jesustatyn i Brasilien kan ju knappeligen kallas för ett underverk (eller?)

Papa sa...

Jag har (om jag har räknat rätt) varit vid 8 av finalisterna. Jag kan inte påstå att jag direkt kommer på motkandidater även om det finns fina tempel som Prambanan, Borobudur t ex som sopar banan med flera av alternativen. Och vad fasiken gör eiffeltornet här?