måndag 2 mars 2009

Varför det är bättre att ladda hem TV-serier

Titta på TV-TV kan vara bra om man vill ta del av de senaste nyheterna, se en fotbollsmatch eller ett annat live-sänt evenemang som en valvaka eller en gala. Men det är inte det bästa sättet att följa en TV-serie på. Och detta är TV-kanalernas eget fel. De respekterar nämligen inte sina tittare. Dålig information om tider, runtflyttande i tablån och rena misstag tär på nerverna på de tittare som är beroende av nästa del av sin favoritserie som koffeinmissbrukare är av morgon-espresson. Jag ska här ge tre konkreta fall som fick min bägare ett rinna över.

  1. Fallet "Black Donellys". Denna serie gick på femman under förra året. Näst sista delen slutade abrupt och rätt våldsamt. Därför satt många bänkade inför det som femman skrev skulle vara den sista delen nästkommande vecka. Nu var det dock så att femman blandat ihop delarna. De hade missat att visa del tre och körde nu denna som sista del. Det utannonserade näst sista avsnittet var egentligen finalen på denna serie som lades ner rätt hastigt i USA. En rejäl antiklimax.
  2. Fallet "Reaper". Femman igen. Efter att ha visat sju avsnitt förra året så slutar de plötsligt visa den. Sen startar de hastigt och lustigt visa första säsongen igen i Januari i år, för att sju avsnitt senare utan vidare information sluta igen. Med sex avsnitt kvar på säsongen.
  3. Fallet "Jekyll". När sista delen skulle visas av denna miniserie så fick Jekyll stå tillbaka för någon gala eller liknande. Tittarna förväntade sig då givetvis att sista delen skulle visas samma tid (söndag kväll) nästa vecka. Icke sa nicke, de kastar in den följande tisdag istället. SVT skall dock ha en eloge för att i alla fall visa repriser, något ingen annan kanal gör.
  4. Fallet "TV3". Alla serier som hamnar på TV3 är dömda. Särskilt då sitcoms. Kanalen har nämligen inte vett att ha fasta tider för sina serier. Dom ser sina serier som en smågodispåse och visar därför nya delar och gamla repriser efter varandra lite huller om buller . Att följa serier som "2 1/2 män", "My name is Earl", "Simpsons", "Scrubs", "How I met your mother" blir därför rätt omöjligt. Att tittare faktiskt vill se dessa i ordning och helst skulle vilja se nya avsnitt på en fast tid i veckan skiter dom i.

3 kommentarer:

GullGossensMamma sa...

Det finns en anledning till (man jag köper dem i och för sig på box).

Det är underbart att se 4-5 avsnitt i rad - man blir som bästa polare med karaktärerna i tv-serien. Ett långt tag var jag säker på att jag jobbade med Sam Seaborne i Vita Huset... Och CJ hade jag ju mer kontakt med än mina IRL-tjejkompisar...

Papa sa...

Jo det är helt sant. Att se i den takt man själv önskar är riktigt skönt.

Jag har dock aldrig fastnat för att skaffa DVD-boxar. Det tar sån tid innan de kommer ut t ex. Men jag vet att många kan sitta en hel helg och köra igenom en hel säsong med beroendeframkallande serier som 24.

Johan sa...

24 var min jungfrusil. Efter 3-4 avsnitt var jag fast och beställde genast hela säsongen på DVD. Den tog slut på 3 vardagkvällar. Nedladdning är alternativet nu. I brist på bättre alternativ.