fredag 20 mars 2009

Så du är pappaledig?

När man berättar att man är pappaledig så får man lite olika kommentarer. De roligaste är från de som är äldre och yngre än en själv.

De yngre barnlösa tycker att det är ju "skönt att vara ledig". De har hört att små barn sover i princip hela dygnet så de ser framför sig föräldralediga som personer som tillbringar halva dagarna på fik och andra halvan i soffan med ett playstation eller en DVD-box. Påsarna vi har under ögonen har vi bara för att vi är sååååå himla gamla.

De äldre säger att, "jaha, så du sköter markservicen". På deras tid var det inte så mycket pjåsk med ungarna. Man stängde in dom i en liten hage där de fick stå och gråta bäst de ville medans mamma sprang ner i tvättstugan, putsade fönster eller lade in gurka. Sen var huset redo för inspektion när fadern kom hem till middagen på kvällen.

Är det så konstigt att det är svårt att kommunicera om föräldraskap mellan generationerna? Är det så konstigt att föräldralediga söker sig till varandra för att prata av sig?

5 kommentarer:

Fotbollsfakiren sa...

Där satt den!
Verkligheten är härmed förevigad!
Bra skrivet!
/ din hjärnskrynklare

Papa sa...

Tack! Efter alla dessa blogginlägg jag har tryckt ur mig så är det ju fint att jag äntligen skriver nåt bra.

Länge sen jag läste något från herr Fakiren för övrigt.

Dr Preben sa...

Dr Preben har hört att herr fakiren eventuellt återuppstår i april efter en vinter med en rejäl behandling av Dr Preben

Papa sa...

Det kommer att göra ont gissar jag.

Dr Preben sa...

Det sägs att det kan bli lite gosesmisk