tisdag 9 december 2008

Årets skivor 2008

Om de är årets bästa vet jag inte men nedanstående är ialla fall de skivor som jag har lyssnat på mest i årets utgivning. Numera så skaffar jag musik i efterhand i stora drösar och källorna blir allt färre. Men ändå.

  • Paul Weller - 22 dreams
  • Jack Johnson- Sleep through the static
  • Coldplay - Viva la vida
  • Fleet foxes
  • Glasvegas
  • Sebastian Tellier- Divine EP
  • Mariah Carey- E=MC2
  • Magnetic fields - Distortion
  • My morning jacket- Evil urges
  • Duffy- Rockferry

När jag kollar på listan så slås jag av att den består av kritvit rock med en fransk kritvit house-rand och en liten soulrosett på kragen. Inte en hip hop skiva, ingen RnB. Undrar vad jag borde ha lyssnat på? Tips mottages tacksamt. Nån som har nån trevlig fransk pop att rekommendera? Eller nån riktigt fin Native tongue-doftande platta från NY?

I avdelningen "bra för att vara svenskt" (svensk musik på engelska är ju per definition uslare varianter av utländsk musik och med undantag för geniet Robyn skulle en jänkare aldrig betala för en kass svensk karbonkopia) var årets glädjeämnen Kleerup, Amanda Jensen och säkert nåt mer också som jag snabbspolat mig förbi av alla dessa trista kvinnliga singersongwriters.

Inga kommentarer: