torsdag 31 maj 2007

Kära sommarplågor

Sitter just nu och nynnar på en låt som fastnat som ett tuggummi i huvudet. På internet är Mingus & Sexfemmans underbara "Kär i en kickers" redan en hit sedan ett bra tag.

Jag låg givetvis steget efter så det var inte förrän P3 Pop-bekantingen Hanna Fahl släppte sin version "Kär i en hipster" som jag upptäckte den. Hannas låt må vara en charmig bagatell i sammanhanget men texten är väldigt kul (även om hälften av referenserna flyger över mitt huvud). Och givetvis är det många som känt sig träffade av hennes text och tyckt att hon förminskat Kickers-låten. Men jag kan inte se det som annat än hyllning till en grym låt. Mingus och Sexfemman förhåller sig rätt smart till originalet ( T-pains I'm N Luv (Wit A Stripper) ) medan Hannas snarast är att likna med Weird Als pardodi "I'm In Love With A Skipper" .

Jag hoppas i alla fall att det här är ett alternativ för kidsen som kläggar ihop Sveavägen med sina ekipage i helgen. Efter en hemsk sommar med Boten Anna 06 vore det rena drömmen!

Inga kommentarer: