lördag 15 november 2008

Papa tycker till om- tidningen FOOD

Det har kommit en ny tidning i handeln som riktar sig till matintresserade män. Tidningen har fått rätt elak kritik av olika (kvinnliga) skribenter. Jag var ändå alltför nyfiken för att kunna motstå då jag kände att jag borde höra till målgruppen för en dylik tidning.

Tidningen träffar definitivt rätt såtillvida att den skiljer sig från de traditionella tidningarna som listar olika recept och bilder på mat för 4-6 personer och med tillhörande information om tid och kostnad. Vad jag dock inte har helt klart för mig är vad de har för syfte med tidningen. Det känns som att de vill omfamna både personer som gillar matlagning som krogbesökare men artiklarna skjuter åt väldigt olika håll. Vad är det som gör tidningen mer riktad till män? Att de bara intervjuar manliga kockar? I brist på egen program förklaring låter de Carl Jan Grankvist skriva en krönika där han liknar kvinnors sköte med kastruller och grillspett med... Ingen bra början på en seriös tidskrift. Han menar dock att kvinnor (och då menar han väl de vanliga mattidningarna) bryr sig mest om ekonomi medan män vill att maten ska vara spännade och inte tänker så mycket på kostnader.

Den kritik om riktats mot tidningen är att den skulle vara rätt grabbig. Och de har till viss del rätt. De har stoppat in massor med larviga faktarutor och småartiklar som känns riktade till 20-åringar som tidigar läst Slitz, och de kan aldrig vara rätt målgrupp. Intervjun med Leif GW Persson om dejttips känns helt malplacerad och larvig t ex.

Jag tror att tidningen skulle mått bättre om de rensat ut allt det juvenila och satsat på seriösa reportage om mat inkluderande råvaror, tillagning, köket och matupplevelsen. Om dom plockade in lite skribenter som t ex. Jan Gradvall, Claes Britton och Clara Block och så att man fick se artiklar på teman av typen:
  • Mattias Dahlgren visar hur man trancherar en stek
  • Vitlök i maten
  • Hur är funkar hierarkin i restaurangköken?
  • Min dag som smörgåsnisse- inifrånreportage från ett restaurangkök
  • Bogey föredrog Gimlet- en drinkhistorik från 1900-talet
  • Bästa biffen kommer från Pampas
  • Odla egna tomater på balkongen
Om detta bara skulle intressera män? Nä, knappast va?

Inga kommentarer: